Westworld – niespełnione oczekiwania? Recenzja.

Westworld.
Cały dzień zastanawiałam się jak zabrać się do tej recenzji. A w zasadzie analizowałam, czy podobał mi się ten serial czy nie. A skoro odpowiedź nie jest oczywista, nie nasunęło mi się od razu – Tak, uwielbiam, to chyba oznacza, że podobał mi się średnio. (Cóż za genialna droga dedukcji).

I właśnie najgorzej jest, jak coś jest średnie, wtedy jest zdecydowanie najtrudniej. Bo gdybym zapałała do niego miłością bądź nienawiścią to zrecenzować mi byłoby o wiele łatwiej. Ale wszystko po kolei. Twórcami Westworld są Jonathan Nolan oraz Lisa Joy. Ten genialny Nolan, który jest twórcą takich filmów jak Mroczny Rycerz, Mroczny Rycerz powstaje czy Interstellar. Westworld to skomplikowany, dopracowany w każdym szczególe świat, w którym science – fiction spotyka Dziki Zachód.

To tyle jeśli chodzi o sprawy techniczne. Przejdźmy do serialu. Westworld to park rozrywki. Ale oczywiście nie taki zwyczajny. Jest to wyspecjalizowany park, w którym odwiedzający ludzie, nazwani gośćmi, mogą spełniać swoje najskrytsze fantazje. Brzmi całkiem normalnie? A co powiecie w sytuacji, gdy rozrywką okaże się mordowanie i gwałcenie innych ludzi? Brzmi przerażająco. Tak też nastawiłam się gdy po raz pierwszy usłyszałam o tym serialu od moich kolegów z „redakcji”. Nie napisałam Wam jeszcze najważniejszego, ci zabijani przez gości ludzie nie są do końca ludźmi. Są robotami, w każdym calu przypominają jednak ludzi. Za pieniądze goście mogą tu dostać wszystko: przygodę życia, morze whisky, seks z kurtyzaną, dreszczyk pojawiający się w momencie kiedy zabiją coś, co wygląda i zachowuje się zupełnie jak człowiek.

b.jpg

Park został stworzony przez doktora Roberta Forda (Anthony Hopkins) oraz jego wspólnika Arnolda, który zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach podczas zakładania parku. Nie chcę zdradzać Wam za bardzo fabuły, gdyż chcę abyście obejrzeli ten serial. Mimo mojej średniej oceny, uważam, że jest warty zobaczenia. Podoba mi się koncepcja serialu, tzn. park rozrywki, roboty, które wyglądają jak ludzie. Co mi się nie podobało to akcja, a w zasadzie jej brak. Możecie stwierdzić, że jak to? Przecież jest tam pełno strzelaniny, seksu oraz przemocy. Racja. Jednak akcja toczy się powoli, serial naprawdę wolno się rozkręca. Momentami czułam się znudzona. I to jest według mnie największa wada. Ale przejdę do zalet. Już od samego początku serial przyprawia o gęsią skórkę. Mam tu na myśli początek, ten, który najczęściej nas drażni, z prezentacją aktorów etc. W tym przypadku bardzo mi się podoba. Klimatyczne, mroczne wejście. Kolejna rzecz – MUZYKA. Caps Lock nie włączył mi się przypadkiem, spokojnie. Chcę tylko zaznaczyć, że muzyka jest niesamowita. Jest po prostu idealnie wkomponowana, nie jest nachalna lecz towarzysząca. Na pewno wiecie co mam na myśli. Czasami muzyka jest wręcz banalna, przerysowana, przez co mamy ochotę wyłączyć dźwięk. Westworld to mistrzostwo jeśli chodzi o muzykę. Ok, koniec tej niezdrowej fascynacji. Lecę dalej. A dalej jest tylko lepiej. Aktorzy. Niesamowity Anthony Hopkins nadal jest niesamowity. O tak. Charyzmatyczny twórca parku, który ma w sobie coś z idealisty i potwora. Na ekranie cytuje Szekspira, i nie brzmi to pretensjonalnie. Jego spojrzenie nadal poraża tak jak to było w przypadku Milczenia owiec. Choć pierwsze odcinki przedstawiają go raczej jako zmęczonego staruszka, to kolejne sceny zmieniają tę postać zdecydowanie. HBO obsadziło genialnego aktora w wyśmienitej roli, lecz moim zdaniem cała ekipa prezentuje się imponująco.

c.jpg

Kolejna świetna postać to Ed Harris, przerażający człowiek w czerni. Co robi w parku, kim tak naprawdę jest ten bezwzględny morderca hostów? Przyznam się Wam, że jego wątek, naprawdę mnie zaskoczył. Bezwzględny, zimny morderca, który wraca do parku już od 30 lat. Evan Rachel Wood wciela się w Dolores, sympatyczną lecz naiwną dziewczynę z prerii, która jest tak zaprogramowana, żeby dostrzegała tylko to, co miłe i dobre na świecie. Brzmi banalnie? Owszem, ale zdradzę Wam, że ta postać odegra jednak większą rolę. Thandie Newton wciela się w postać Maeve Millay, pewnej siebie „burdelmamy”, która naprawdę sporo namiesza. I tu mam dylemat. Bo z jednej strony podobała mi się gra tej aktorki, lecz jej wątek…Trochę dziwny, przerysowany. Jestem ciekawa, czy są to tylko moje odczucia, czy Wy też tak sądzicie?

d.png

Zbliżając się powoli ku końcowi, Westworld ukazuje, jak ludzie dostają totalną wolność i zapominają o tym, czym jest człowieczeństwo, jednak serial nie skupia się głównie na tym. Nie przedstawia tak naprawdę żadnych rozterek wewnętrznych gości, może oprócz skrytego, wycofanego Williama (Jimmi Simpson), który odwiedza park wraz ze swym szwagrem Loganem (Ben Barnes). Tylko on nie czuje się dobrze w roli „Pana i Władcy”(przynajmniej na początku). Serial raczej skupia się na pokazywaniu skutków, niż dokładnej analizie stanów wewnętrznych. Widzimy, jak przepracowani finansiści piją na umór i biorą udział w orgiach z całymi tuzinami prostytutek. Nikt im w tym nie przeszkadza, w końcu gospodarzy zaprogramowano tak, by byli posłuszni i spełniali wszystkie życzenia gości. Gospodarze parku są codziennie torturowani, znieważani i mordowani na tysiące wymyślnych sposobów, ale na szczęście tego nie pamiętają. Westworld dotyka zagadnień, które był już wykorzystane wielokrotnie. Ktoś stworzył mroczną idyllę ze sztuczną inteligencją, która ma służyć człowiekowi. Ta jednak się buntuje i zaczyna obracać przeciwko ludziom.

e.jpg

Reasumując, na pewno obejrzę drugi sezon. Wam zdecydowanie też polecam (oczywiście zacznijcie od pierwszego). Moje zastrzeżenia może wynikają, że źle się nastawiłam. Usłyszałam dużo dobrego i to mnie zgubiło. Dlatego Wam, moi Czytelnicy, mówię: Serial jest Ok. Zobaczcie i oceńcie sami. Dajcie znać jakie są Wasze odczucia.

DARIA CZWARTOS

Leave a Reply

WordPress.com.

Up ↑

