Bikini Blue – Recenzja filmu

Kilka dni temu dostałem dwie wejściówki na seans w kinie Helios. Zostały wykorzystane na film z gatunku dramatu – „Bikini Blue”, który pojawił się niedawno w kinach. Reżyserem jest Jarosław Marszewski, autor między innymi „Jutro będzie niebo (2001)”. Wracając do omawianego filmu – wchodząc na salę kinową miałem mieszane oczekiwania, ponieważ główną rolę męską zagrał Tomasz Kot. Nie jestem jego zwolennikiem – doceniam jego grę aktorską, ale jakoś nie pasował mi do przedstawionej w filmie postaci (obejrzałem zwiastun). Pani Lianne Harvey – główna rola żeńska – nie dane było mi poznać wcześniej, więc oczekiwałem… zupełnie nic. Po obejrzeniu szeregu reklam, zwiastunów i zjedzeniu połowy kupionej kukurydzy – zaczął się seans. Zanim jednak odniosę się do tego co obejrzałem, napiszę trochę o fabule.

a.jpg
Źródło: https://fdb.pl

Akcja filmu toczy się na terenie Wielkiej Brytanii niedługo po zakończeniu Drugiej Wojny Światowej. Film opowiada początkowo niejasną historię małżeństwa – Eryka i Dory Szumskich. Eryk, były oficer Wojska Polskiego, po nieudanej próbie samobójczej znajduje się w szpitalu psychiatrycznym przeznaczonym dla polskich żołnierzy, którzy borykają się z wojenną traumą. Trzydziestoletnia Dora jest żoną Eryka i matką ich dziecka. Regularnie stara się odwiedzać męża, ale te ostatnie, przedstawione w filmie odwiedziny przywołają na nowo tajemnice z przeszłości.

Film zaczyna się dziwnie, kojarzy się raczej z pozytywnym filmem przygodowym, a nie jak określono – dramatem. Oglądając kolejne sceny miałem wrażenie, że zostałem wrzucony w środek jakiejś totalnie nieogarniętej historii. Dopiero pod koniec filmu zacząłem nadążać za fabułą. Nie jestem fanem dramatów i gdy mam wybór to zazwyczaj decyduję się na inny gatunek. Ale jednak, stało się – obejrzałem go. I muszę napisać, że nie żałuję, a wręcz jestem mile zaskoczony. Pomijając oprawę dźwiękową scenografia zrobiła na mnie pozytywne wrażenie. Klimat brytyjskiego miasteczka został odtworzony naprawdę realistycznie, a widok terenów wiejskich wprowadzał dużo spokoju i pozwalał nastroić się przed nadchodzącymi wydarzeniami. Zakończenie również zostało przeze mnie zaakceptowane, choć spodziewałem się zupełnie innego, ale o nim już wystarczy w tym wpisie.

b.png

Źródło: https://fdb.pl

Reżyser w dość skomplikowany sposób ukazuje bohaterów, którzy zdają się być przytłoczeni rzeczywistością, nie radzą sobie z pewnymi aspektami życia, nie nadążają za otaczających ich światem, a jednocześnie decydują się na spędzenie miłego wieczoru w miasteczku i dnia na plaży w całkowicie oderwany od tej rzeczywistości sposób. Mimo tego, że sam film wydawał mi się bardzo krótki i zleciał wyjątkowo szybko (zakładałem, że będę się męczył) to zapamiętałem i wyniosłem z niego całkiem sporo. Szczególnie dotknęła mnie sytuacja byłych żołnierzy w szpitalu psychiatrycznym, a konkretnie jedno zdanie wypowiedziane przez lekarza. Sam Eryk jest prześladowany traumatycznymi wspomnieniami, a raczej przeżyciami z przeszłości. Jego zachowanie zaczyna rzutować na ich związek i bezpieczeństwo ich dziecka. Dora podejmuje decyzje o rozwiązaniu tajemnicy związanej z jej mężem. Unikając streszczania fabuły, napiszę, że w ciekawy sposób ukazano jak prawda przy odrobinie szaleństwa staje się równoległym bytem do drugiej prawdy. Bohaterowie stają przed wyborem.

c.jpg

Źródło: https://fdb.pl

Podsumowując, film ten początkowo wywołał we mnie chaos, mieszane uczucia, ale finalnie wyszedł na duży plus. Na szczególną pochwałę zasługują kostiumy i scenografia. Szczególnie przypadł mi do gustu motocykl, którym podróżowała Dora. Ciekawie został też wpleciony motyw polskich żołnierzy i ich losów po wojnie, ponieważ mnie skłonił do refleksji i zgłębiłem temat dodatkowo na własną rękę. Jedyne nad czym się zastanawiam to czy gatunek został ten został przyporządkowany odpowiednio. W każdym razie, polecam – szczególnie na deszczowy wieczór spędzony z drugą połową.

PIOTR LUDWINEK

Leave a Reply

WordPress.com.

Up ↑

