Top 100 Utworów Guźca – Part 3/10

Po tygodniowej przerwie znowu wracamy do topki! Tak dla przypomnienia, wrzucam poprzednie części, jakby ktoś wcześniej nie czytał. A więc lecimy z tym koksem!

Część 1

https://bezkrytyczny.wordpress.com/2017/04/18/top-100-utworow-guzca-part-110/

Część 2

https://bezkrytyczny.wordpress.com/2017/04/26/top-100-utworow-guzca-part-210/

80. Marillion – Kayleigh + Lavender

Nierozerwalne utwory, które tworzą arcygenialną całość. Zresztą cały album Misplaced Childhood powinno się słuchać od początku do końca. Nic przed i po tym krążku wyplute przez Marillion nie było tak cudowne.

79.  Arctic Monkeys – Do I Wanna Know?

O mateczko, ale ja się jarałem tym albumem. I w sumie dalej się nim jaram. A impreza redakcyjna bez tego kawałka to zdecydowanie impreza stracona. No i nie zapominajmy, że sam Josh Homme maczał palce w tym krążku. A wszystko co od tego rudzielca wychodzi, łykam w ciemno (bez podtekstów…).

78. Moullinex – Take My Pain Away

Przyznaję się bez bicia – znam tylko ten jeden kawałek Moullinexa. Ale to ten kawałek przekonał mnie do różnych składanek muzycznych. Bo właśnie na jednej z nich usłyszałem ten mega pocieszny utwór. I od tamtej pory uważam składanki za kopalnię fajnych numerów.

77. Ivar Bjørnson & Einar Selvik’s Skuggsjá – Kvervandi

Jednym z moich marzeń jest podróż do Norwegii. Mieszkanie w drewnianej chacie nad fiordem i łowienie łososi całymi dniami. Przeplatane bieganiem po lasach z drewnianym mieczem i tarczą w poszukiwaniu tych co nie wierzą w Valhallę. Dobra, może trochę mnie poniosło, ale słuchanie tego duetu to prawdziwie mistyczne przeżycie. Jeśli wikingowie śpiewali na cześć swoich bogów, robili to właśnie jak Skuggsjá…

76. Massive Attack – Safe From Harm

I znów Massive… Ale nie mogłem tego kawałka pominąć. To od niego wszystko się zaczęło. Tak jak Portishead pokochałem za ich debiut, tak MA ubóstwiam za Blue Lines. A ten utwór to wręcz przykładne rozpoczęcie całej płyty. Idealnie nastraja i wprowadza w unikatowy styl grupy. No i Shara Nelson…

75. Gorillaz – Tomorrow Comes Today

Ostatnie Gorillaz mnie rozczarowało mocno. Pomimo wielkich kolaboracji, grupa straciła na swoim klimacie. A debiutancki album wspominam z niesamowitym sentymentem. Klasyk nad klasyki!

74. Volbeat – Our Loved Ones

Tyle ostatnio westernów się pojawiło, a ja się dziwię, że w żadnym jeszcze nie został użyty choć fragment tego utworu. Przecież to gotowy materiał na soundtrack! Polecam zresztą całą twórczość Volbeat, bo to ogólnie świetny hard rock jest!

73. Riverside – The Depth Of Self-Delusion

Zacząłem słuchać Riverside od ich ADHD i przez naprawdę długi czas uważałem ten album za najlepszy. Póki nie pojawił się jego następca. Z naprawdę zdrowego młócenia, klimat zmienił się o 180 stopni, jednocześnie zachowując duszę i korzenie starszych wydawnictw Polaków. I to właśnie Shrine Of New Generation Slaves stawiam na podium wszystkich płyt Riverside.

72. Gojira – The Gift Of Guilt

Gdzieś kiedyś wyczytałem, że Gojira to tak naprawdę melodie z tych grających kartek, które dostają na komunię dzieci, tyle że podszyte metalowym instrumentarium. Nie zgadzam się! Zaburzone tempa, gitarowe łamańce, dosadne teksty i genialne teledyski. Jeden z tych zespołów, który nie schodzi poniżej swego bardzo wysokiego poziomu. Duma metalowej Francji!

71. Siekiera – Ludzie Wschodu

Kiedyś na facebooku napisałem, że żaden polski zespół nie przyczynił się do rozwoju rocka nad Wisłą tak bardzo jak Siekiera. Nowa Aleksandria to płyta przełomowa, świeża i do dziś jeżąca włos swoim klimatem. Chłopaki wydeptali drogę dla wielu innych, świetnych zespołów, a sami gdzieś zniknęli. Wielka szkoda.

Na dziś to wszystko. Na koniec standardowo lista Spotify dla ułatwienia, a my widzimy się za tydzień. Keep Rockin’!

Leave a Reply

WordPress.com.

Up ↑

